Voi herranjestas, enhän minä ole suonut pitkään aikaan ajatuksia eestinhevoskasvatukselle! Enkä kladrubeille, enkä walkereille! Olen vain tehnyt varsoja ilman sen suurempia suunnitelmia ja pistänyt uusiin koteihin asumaan. Ehkäpä alitajuntaisena tavoitteenani ahtaa maailma niin täyteen kasvatteja ettei kukaan voi välttyä tietämästä mikä on Tijuana Stables?

Tästä suorastaan shokeeraavasta tosiseikasta huolimatta Tijuana Stablesissa kasvatusasiat ovat melko hyvin. En ole saavuttanut mitään kovinkaan erityistä tai oikeastaan yhtään mitään, mutta olen tyytyväinen erityisesti nykyiseen hevoskantaani. Kunhan vain kasvaisivat aikuisiksi joskus!

Yksipolvisia kladrubeja olen onnistunut haalimaan nurkkiin ihan mukavan läjän. ROJJ D'abel Orel, Sabroso BRN, Alba Rita, Narcotica, Tijuana's Unica sekä tamma Selena, jonka saan Ionicista sitten joskus. Nämä tekevät aikuistuttuaan lapsia keskenään ja saan vihdoinkin heittää hyvästit uljaalle kehäraakilleni Unavený Chlapecille, joka on uskollisesti palvellut minua Tijuana Kladrubersin ensipäivistä lähtien ja jättänyt maailmaan huimat seitsemän Tijuana-kladdea. Tätä herraa tullaan näkemään tulevaisuudessa monien kladrubien suvuissa, ellen aivan väärin veikkaile. Samoin ehkä myös Kvêtina Holkaa ja Tæerne Elleriä, jotka ovat olleet minulla vähintään yhtä kauan ja saaneet kumpikin neljä varsaa. Toki minulla on myös uudempia, vähän käytettyjä tuontihevosia. Carlina on ollut minulla iät ajat mutta saanut vain yhden varsan. Sen lisäksi on tamma Romantika, jonka varsa Tijuana's Chlapec muutti Ioniciin vähän aikaa sitten. Näille kahdelle on varattuna musta ori Orelio IV, jota taisi Maarya lainata Rojo Gatoon Reginna IV'n sulhoksi.

Myös walkereiden kohdalla lyhytsukuiset ovat kova sana, kuten Tijuana Walkersissa alusta asti. TS's Queen Dot Kong, Mina BRN ja EagleGod BRN odottavat viiden vuoden syntymäpäiviään. Aikuiset tammat Fancy Belfast ja Ayer Golden Blaze taas ovat nyt kivoja kavereita yksipolviselle kasvatilleni Tijuana's Jimmy The Exploderille ja tuontiori YO Hell Yesille. Kyllä meiltä pidempääkin sukua löytyy, nimittäin Ballard BRN sekä tammat Modesty Blaise RDN ja MD Release The Music. Nuo tosin ärsyttävät minua ihan hirveästi juuri nyt, kun en missään vaiheessa ole erityisemmin halunnut panostaa vanhoihin sukuihin, sillä tunnen itseni ulkopuoliseksi kun olen itse niin uusi kasvattaja ja vanhoissa suvuissa pyörivät Brawenin, Bayoun ja Ionicin konit.

Sama ilmiö muuten esiintyy saddlebredeilläkin - ori Quidel BRN häilyy juuri sillä rajalla, että ärsyttääkö vai eikö.  Suku ei ole pitkä, mutta siellä on se iänikuinen VIR MVA Ch Escape Header, joka varmasti on yleinen. Muut saddlebredini ovat tuonteja tai harvinaissukuisia.

Eestinhevosilla olen samaan aikaan yrittänyt luoda uusia linjoja ja jatkaa vanhoja, enkä ole oikein onnistunut kummassakaan. Näistäkin löytyy tietysti yksipolvisia varsoja tulevaisuuden jalostukseen, nimittäin Piret AB ja Tijuana's Videl sekä Tijuana's Janosch, kunhan se syntyy ja saan sivut tehdyksi. Jostain pitäisi hankkia lisää yksipolvisia, mutta saa nähdä mistä niitä löytyy. Mers, Siran ja Magnetie ovat luvanneet minulle semmoisia, mutta ne ovat vielä pilkkeenä virtuaalisten orhien silmäkulmissa. Tietysti minulla on tuontini Severin, Ina-Aida, Revolver ja Allu-Triinu. Ei yhdellä orilla kuitenkaan pitkälle pötkitä kun kaikki tasasukuiset varsat ovat sitten samaa sukua enkä viitsi tuoda toista oria. Sen lisäksi minulla on kaksi pidempisukuista oria (Beltzer, Begemot) ja vain yksi tamma (Isabel) joka vieläpä on sukua toiselle oreista. Tokihan on Kon Tiki, joka ikävä kyllä on vasta kaksivuotias ja sekin Isabelin varsa. Pitää ehkä etsiskellä kasvattilistalta joku unohtuneen oloinen kasvatti ja ottaa se itselleni, tai vaikkapa lainata. Tämän kaiken turhauttavuuden lisäksi olen mennyt sotkemaan vanhoja sukuja tuonteihin ja vieläpä pitänyt varsan itse! Ostakaa Tijuana's Marius pois vaivoiltani, en tee sillä yhtikäs mitään.